Followers

12 January 2010

Monster In-Law..

Pernah tak tengok movie berjudul Monster in-Law? Filem komedi romantik yang mengisahkan tentang seorang perempuan bernama Charlotte Cantilini (dilakonkan oleh Jennifer Lopez) yang akhirnya bertemu dengan Mr. Right setelah bertahun-tahun mencari. Tapi malangnya Viola (lakonan Jane Fonda) ibu kepada si Mr. Right, tak ubah seperti mimpi buruk yang menjelma menjadi mertua yang terlalu manipultif dan mendominasi...
Dalam kehidupan nyata, persoalan seperti ini juga sering berlaku, meskipun tidak dialami oleh semua orang. Berdasarkan kajian seorang psikologi inggeris, Terri Apter: 60% perempuan merasakan ketegangan dalam hubungan mereka dengan mertua. sementara itu hanya 15% lelaki yang mengalami kondisi serupa..
Saat membincangkan hubungan dengan keluarga dari pihak suami, yang terlibat bukan hanya ibu atau bapa mertua sahaja tetapi ianya melibatkan juga keluarga besarnya seperti ipar duai dan lain-lainnya. Untuk menjaga agar hubungan terus terjalin dengan baik bukanlah satu persoalan yang mudah. Namun begitu, dengan niat dan iktikad yang baik dari semua pihak, hal tersebut mungkin dapat dilakukan dengan sempurna...Pada aku apa yang penting adalah respek, kompromi dan komunikasi..

Alhamdullilah.. sepanjang aku bergelar isteri pada En. Anizan Aziz tiada sebarang masalah yang timbul..aku dilayan dengan baik oleh keluarga mertua.. dengan ipar duai.. kira bleh gengla.. dengan mak mertua...aku boleh kongsi everything dengan dia... macam-macam cerita dia cerita kat aku.. hmm.. bila dengar cerita dia kadang-kadang sedih.. Pengalaman hidup yang lebih setengah abad tu sudah terlalu banyak kesusahan yang dilalui.. dan sekarang.. dengan sedikit kesenangan yang ada... yang dinginkan cuma kasih sayang dari anak-anak dan cucu-cucu yang menceriakan suasana..moga apa yang diingininya tercapai..



Aqil atas riba opah


Allahyarham Aziz Bin Latif

Telah pergi ke Rahmatullah pada 17 Julai 2007

semoga Allah memcucuri rahmat ke atas roh beliau

Al-Fatihah..

(arwah bapa mertua..)

Jom layan.....

Adik beradik hubby...( hubby aku anak ke-5)

(Dah ikut susunan dari yang sulung - bongsu)


My Hubby Big Family..

(pic diambil masa kenduri kahwin adik yg 2nd last)


Mak mertua aku dengan mak mertua dia..

(mak+opah Siah)


Tengah berkumpul nak g kenduri..



If you want happiness for an hour, take a nap.

If you want happiness for a day, go fishing.

If you want happiness for a year, inherit a fortune.

If you want happiness for a lifetime, help somebody.
- Chinese proverb-








No comments: