Followers

21 March 2011

wisdom tooth

Semalam aku dah selamat menjalani minor surgery to pulled out my wisdom teeth.. aduii.. sakit nya hanya Tuhan yang tau.. hari ni makan bubur nasi jer.. nak telan makanan pejal tak boleh langsung.. memang kena banyak2 bersabar.. kata doktor tiga hari baik la..
Almost 2 years aku bertahan sakit gigi ni.. kalau rasa macam tak boleh tahan aku telan ponstan jer lepas beberapa minit baikla.. tapi kali ni memang dah tak boleh tahan, makan ponstan pun dah tak jalan.. so aku ambik keputusan untuk keluarkan jer gigi tu..harap2 lepas ni tak der lagi siksa sakit gigi..

Info Gigi Bongsu
wisdom tooth atau gigi bongsu ni sejenis gigi molar yang kita guna untuk mengunyah. kebanyakan kita ada 1st molar, 2nd molar dan 3rd molar. yang ketiga tu dipanggil wisdom tooth ataupun gigi bongsu.

Disebabkan gigi bongsu tumbuh paling akhir, dan rahang tidak memiliki tempat yang cukup untuk gigi bongsu tumbuh dengan wajar. Akibatnya gigi bongsu mendesak gigi geraham yang berada di depannya. Hal ini akan mengakibatkan sakit pada gigi. Masalah ini umumnya diatasi dengan mencabut gigi bongsu yang baru tumbuh. Bila gigi bongsu menempati posisi yang sulit untuk dicabut, yang dicabut adalah gigi geraham yang terdesak sehingga gigi bongsu mendapat tempat yang cukup untuk tumbuh.

Sebelum dicabut, gigi akan di x-ray terlebih dahulu untuk mengetahui bentuk, kedudukan dan kedalaman gigi. Pencabutan gigi bongsu biasanya dilakukan dengan pembiusan lokal, namun ada juga dibius penuh. Walaupun hanya pembedahan kecil, pencabutan gigi sebaiknya dilakukan secara profesional oleh doktor gigi.



Dr Sophia yg sedang kusyuk mencungkil gg ku

No comments: