Followers

7 February 2013

Puspanita


PUSPANITA adalah singkatan kepada Persatuan Suri dan Anggota Wanita Perkhidmatan Awam Malaysia. mula ditubuhkan dengan rasminya pada 1 mac 1983 oleh oleh Y. Bhg. Puan Sri Datin Zawiah binti Haji Yacob, isteri bekas Ketua Setiausaha Negara. Beliau adalah Yang Dipertua PUSPANITA pertama. Penubuhan PUSPANITA adalah cetusan idea Tun Dr. Siti Hasmah binti Haji Mohd. Ali, isteri bekas Perdana Menteri Malaysia (Tun Dr. Mahathir Mohamad) pada tahun 1982.

PUSPANITA juga ditubuhkan bagi menggalakkan perkembangan pengetahuan, kemahiran serta kemajuan diri ahli-ahli Persatuan menerusi Program Jangka Panjang di dalam pelbagai bidang, seperti Kepenggunaan, Pembangunan Keluarga, ICT, Keusahawanan, Sukan dan Kesihatan, Keterampilan Diri, Hiasan dan Lanskap, melalui ceramah-ceramah bengkel, seminar dan kursus. PUSPANITA juga menguruskan Tabung Latihan PUSPANITA untuk memberi peluang kemasukkan ke beberapa pusat pengajian seperti Politeknik, Kolej dan universiti bagi menampung sebahagian dari kos pembelajaran pelajar-pelajar yang tidak dapat melanjutkan pelajaran.

Ok itu adalah sedikit sebanyak mengenai PUSPANITA.

Semalam ada mesyuarat Agung PUSPANITA Daerah seberang Perai Utara kali ke 26. Aku bersama beberapa org rakan ahli yang lain turut menghadirinya...sepanjang mesyuarat berlangsung ianya sedikit berserabut dan agak membosankan.. tidak seperti di tahun-tahun sebelum ni...sebab pemilihan AJK tahun ni tidak melibatkan wakil daripada setiap Jabatan terlibat... hmm.. kalau ada wakil AJK kan senang.. setiap aktiviti yang dianjurkan cuma bgtahu jer pada wakil untuk diwar2kan pada ahli di Jabatan masing2... boleh dikatakan semua ahli bersetuju dengan perlantikkan sebegitu tapi apakan daya Puan Pengerusi yang baru ni tak nak perlantikkan cara lama yang melantik AJK daripada pelbagai Jabatan dan mahukan cara undian.. kalau dah dengan cara mengundi pastinya mereka yang dikenali dan yang glemer sahaja akan tersangkut... hmm.. aku juga diantara yang dicalonkan... aduii.. macam mana nak raih undi kalau dah tak glemer macam aku ni... kelakar betui.... tapi aku amat bersyukur sebab tak tersangkut dengan pemilihan ajk tu.. aku rasa macam susah jer nak bagi komitmen... apa pun terima kasih la yer pada yang angkat tangan tu.. kah...kah... 






2 comments:

izan mama mia said...

owh..puspanita..br tau

Jemarisuri said...

js tak ambik part sgt pasal persatuan ni..biasanya isteri2 boss je join...hehe